Thursday, August 15, 2013

Kesan dan ancaman kesihatan pekerja shift malam...

Ganguan dan pekara yang mengangu bio polar dan kesihatan bagi mereka yang bekerja sehingga lewat larut malam atau bergiliran jadual syif malam..kajian telah dijalankan menunjukkan patern corak pekerjaan tidak teratur akan mempengaruhi kesihatan untuk jangka masa panjang..
Kajian yang dilakukan oleh beberapa negara seperti di Institut for work and health Toronto ,Kanada...Ketika kita bekerja syif dimana adalah pada waktu anda rehat @tidur,secara tidak langsung menganggu jam biologi manusia.
1.Sepuluh  peratus daripada pekerja syif akan mengalami masaalah tidur,insomia,mengantuk dan kesukaran untuk terus berjaga di tempat kerja.
Cara mengatasi iaitu ..tidur adalah pekara utama,maka hilangnya waktu tidur pada waktu bekerja harus diganti pada siang hari..beri ruang pada diri anda untuk tenang dan gelap serta hindari kafien,senaman berintensiti tinggi dan akohol .

2.Pertambahan berat badan
Ketika bekerja di sebelah malam adalah cenderung seseorang itu mengambil makan berkalori tinggi meningkat..Pertambahan berat badan mendorong kepada massaalah kesihatan seperti risiko penyakit NCD..darah tinggi,diabetes dan jantung.
Cara mengatasi..membawa makanan daripada rumah sebagai bekalan,elakkan makanan ringan,contoh seperti kopi dan kek kerana meningkatkan insulin dan pertambahan berat badan.

3.Cenderung mengalami kecerderaan
Menurut pakar daripada pusat perubatan sleep dan human performance ,Calgary. 50 % kecenderungan pekerja syif malam mengalami kemalangan dan kecelakaan.
Cara mengatasi..Dapatkan bantuan rakan setugas disaat melakukan kerja yg berisiko tinggi kerana jika anda berasa sangat letih rehat sebentar untuk pulih kan tenaga..

4.Berisiko untuk kehamilan.
Bagi mereka kaun wanita yang bekerja syif malam ganguan 85% akan berlaku lebih dripada pekerja normal,kecenderungan untuk pramatang ,kekurangan berat bayi dalam kandungan..
Cara mengatasi..jika anda hamil..perhatikan kecukupan waktu tidur danberat badan anda supaya stabil.Jumpa pakar jika mengalami masaalah tidur dan kesukaran tidur serta berbincang dengan majikan untuk ditempatkan sementara pada syif normal.

5.Berisiko untuk mengidap penyakit kanser.
Menurut sumber daripada US Nursing Health study,perempuan yang bekerja syif malam untuk beberapa tahun menyumbang kepada peningkatan penyakit kanser dan memiliki risiko kanser payu dara,usus besar,dan endometrium.para penyelidik percaya ia ada kaitan dengan peningkatan melatonin didalam tubuh.
Cara mengatasi..apabila anda mengakami bejerja syif beberapa tahun ,anda boleh berbincang dengan pakar perubatan untuk pengambilan suplemen melatonin.Lazimnya diambil oleh mereka dengan pengawalan pakar perubatan untuk membantu mengatasi masaalah ini.

Senaman berkala juga dapat membantu anda supaya anda lebih cergas dan meningkatkan kecergsan supaya anda bolehmenjalankan tugas harian..
Sial rujuk pakar perubatan jika anda mengalami masaalah kesihatan... 
.prevention is better than cure..