Thursday, January 19, 2012

Jangan terpedaya dengan promosi kurus...

Orang ramai dinasihatkan terutama golongan wanita supaya tidak terpedaya dengan promosi rawatan menguruskan berat badan yang kononnya boleh dilakukan dalamtempoh masa yang singkat.
Dr.Fatimah Arshad daripada IIMU Bukit Jalil berkata dakwaan pusat kecantikkan sebenarnya bercanggah dengan prinsip penurunan berat badan secara semula jadi.Penurunan berat badan yang ideal adalah hanya boleh dilakukan dalam jangka masa yang panjang."Seseorang hanya akan menurunkan berat badan sebanyak 2 hingga 4 kg sebulan,Sebenarnya proses memecahkan lemak dalam badan tidak akan berlku sebegitu segera seperti yang dijanjikan oleh pusat-pusat rawatan ini".
Menurut kata beliau lagi menjelaskan,lemak dalam tubuh badan tidak dapat disingkirkan melalui najis,peluh@ melalui air kencing sebaliknya boleh dikurangkan melalui senaman konsisten dan diet yang seimbang.
Walaupun rawatan segera mungkin telah mengurangkan berat badan seseorang dalam jangkamasa yang singkat tetapi tiada jaminan yang mereka akan kekal memiliki betuk tubuh badan sebegitu untuk selamanya..
Cara yang terbaik ialah mendapatkan nasihat pakar pemakanan dan diet serta pakar kecergasan yang bertauliah,sebabnya selain daripada proses mengurangkan berat badan mereka akan memberi nasihat dan tunjuk ajar mengikuti program diet dan senaman yang betul supaya tidak membawa kepada sebarang kesan sampingan@ memudaratkan diri anda..
Sumber: Kosmo kesihatan...